söndag 29 september 2013

En eftermiddag hos vingruppen

Den 18:e september hade Vingruppen sin årliga sortimentsprovning. Det innebar möjligheter att prova en rackarns massa viner och för min halvt amatörmässiga palett gäller det att sålla en hel del om jag inte ska gå in i adaptionsväggen.




Självklart så var jag på alla Bourgogner....eller allt, utom bubblorna. Sen var det både en djupare dykning i amerikansk Pinot och även klassisk Nebbiolo. Ja, och så lite ströprover här och där. Tillsammans blev det väl i runda slängar 70 viner som provades på egen hand och med olika provningskamrater. Det trevliga är väl att göra såna här tillställningar till något trevligt ur både den smakmässiga och den sociala aspekten. Båda delarna fick med beröm godkänt.

Och hur smakade det då?

Jag får väl krypa fram skrapsår på knäna, men av det jag testade så är jag förbaskat svag för Ridge Monte Bello, den här gången av årgång 2010. I övrigt var det mest Pinot-viner av det jag testade från USA och i genomsnitt fick jag en överdos av ek i den uppställningen.

Av mina gamla kamrater från Bourgogne kändes det som att kampanjen på 2008 Pommard 1er Cru Epenots, Maison Louis Jadot är något att fundera på. Ummppff, struktur och syra till ett pris som gör att det känns som att det är lätt att köpa en låda och tillåta sig att glömma bort den några år och sedan börja njuta.




Jag ska också ta och köpa hem en 2011 Pouilly Fuissé Les Clos, Domaine JA Ferret för att i lugn och ro bekanta mig med den på hemmaplan. Den gav liksom lite mersmak.

Sen fanns det såklart en massa annat bra, men den här gången var anteckningarna lite väl knapphändiga då fokus låg på att njuta och ha det trevligt.

Några viner komer däremot att dyka upp här på bloggen längre fram när flaskor öppnas på hemmaplan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar