torsdag 4 juli 2013

En bortglömd slatt



Jag hade lite glömt bort en slatt vitt i en flaska i kylen och hällde upp den till dagens matprogram från Bourgogne. Vinet hade stått där i fyra dagar så jag var inte säker på hur det skulle bete sig, men med en bra ungdom borde hålla det i form.

Vinet är förresten en 2010 Saint-Romain Blanc, Alain Gras. Ett vin jag provade senast för ett knappt år sedan.




Doften skvallrar om att vinet är vid god vigör, med en viss fet och honungssöt komponent och en blommig och citrusdriven motpol. Här finns även lite kryddor och ett svagt lakrisalt drag. Inget som stör trots de fyra dagarna.

Mineralerna påminner om hav och det är drag av skaldjur vi pratar om.

Smakmässigt är det i ett gränsland mellan läskande och elegant, var man då befinner sig? Det har en klunkbarhet som gör att nivån i glaset snabbt sjunker, samtidigt som det känns som om vinet har byggt ihop sig fint och levererar bra balans som börjar viska elegans...fast först måste faten integreras lite till enligt min smak. Betydligt bättre nu dag fyra än när flaskan öppnades. Att det sedan ligger kvar ett stråk av mineral, beska och svag lakrits under lång tid gör att jag skålar fint till tv-programmets avslutningsmiddag.

Känns som att det här kan bli riktigt fint om nåt år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar