söndag 9 februari 2014

Tre dagar med Denis Bachelet lovar gott

För ett drygt år sedan satt jag på Rolfs kök och njöt av en flaska 2009 Gevrey-Chambertin "Vieilles Vignes", Domaine Bachelet. Efter det köpte jag på mig en låda lite blandat från producenten och tänkte att det nu är dags att ta tempen på vad statusen är.

Jag följer en flaska 2009 Gevrey-Chambertin "Vieilles Vignes", Domaine Bachelet över tre dagar och det är intrycken dag tre jag noterar. Vinet är överlägset bäst den dan, något som antyder att det har en trevlig framtid.




I näsan får vi mosade hallon och kirschiga körsbär. Det är till och med så att det dag tre börjar slå över lite i marsipan och kärsbärslikör. Man kan också känna av tydliga drag av lösningsmedel eller skokräm. Eken bjussar generöst på lite småblandade kryddor och kaffe, men mest är det fin choklad jag noterar i sniff efter sniff. Dag ett och dag två finns det tydligt jordiga och animaliska drag som tonats ner dag tre. Det gäller även ekrostningens antydan till rökt fläsk som slog till rätt uppkäftigt från början.

Väldigt levande frukt med en rejäl fond av lakrits och mineraler. Syran är livlig och riktigt bra för en 2009a, samtidigt som tanninerna är rätt avrundade, men ändå madrasserar gommen på ett trevligt sätt. Här råder balans och begynnande elegans, men vinet skriker att det vill vila flera år innan jag petar på något av syskonen. Kan bli svårt att hålla sig, men det känns onekligen som att det här har en riktigt trevlig framtid om man orkar vänta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar